marți, 24 august 2010

Delfinariu din Constanta - un spectacol trist

... am fost zilele trecute la Delfinariu. Nu-mi amintesc momentul in care am calcat prima data in acel loc... insa imi amintesc faptul ca am plecat impresionat de la acel spectacol cu pesti uriasi (se intampla in urma cu vreo 30 de ani). Poate si pentru ca pana atunci nu mai vazusem asa ceva si prin urmare nu aveam termen de comparatie. Intre timp anii au trecut si pasii m-au purtat prin diferite parcuri de distractie din intreaga lume. Un spectacol impresionant mi-a fost dat sa vad in Loro Parc in Tenerife. Nu am sa va vorbesc de leii albi, unicat in Europa, si nici de cele peste 4000 de specii de papagali. Nu am sa ma opresc nici asupra spectacolului dat de orcile ucigase, imblanzite intre timp de dresorii spanioli. Am sa vorbesc aici in doar 2 cuvinte despre spectacolul oferit de cei 6 delfini. Este genul de spectacol care-ti ramane intiparit in minte. Este un spectacol oferit deopotriva de delfini cat si de antrenorii acestora. Intr-un cuvant acolo am vazut un spectacol care merita toti banii... adica 30 de euro. In aceasta suma au fost incluse vizitarea gradinii zoologice, unui acvariu urias, unei gradini botanice, unei rezervatii de pinguini si a unei colonii de papagali. Pe langa acestea am participat la un spectacol cu lei de mare, orci ucigase si delfini. Reveninm la Constanta acolo unde se vrea implementat un concept all inclusive... "la fel" ca-n Tenerife. Adica pentru aproape 10 euro (35 ron) se viziteaza o microrezervatie a Deltei Dunarii, o micro gradina zoologica, un planetariu si in final in aceleasi costuri de poate intra la un spectacol la delfinariu. Si acum sa le luam pe rand. Microrezervatia Deltei Dunarii - micro e prea mult spus :-). Vorbim de o balta cu stufaris unde am zarit o capra, fara vreo legatura directa cu delta si 3 lebede. Apoi vorbind despre microgradina zoologica - aici te intampina un peisaj destul de trist: un cerb abatut, o iapa si manzul ei, doi pelicani intr-un tarc prea stramt, si cateva pasari colorate. Despre planetariu imi este si jena sa vorbesc. Cu un instrument Carl Zeiss, construit undeva in anii '60, sunt proiectate cateva luminite pe o cupola care, teoretic, imita cerul instelat. La fel de trist. Ca sa nu-mi mai amintesc de scaunele care erau la fel de vechi ca aparatul de proiectie, insotita fiind de miresmele acumulate de a lungul anilor...Nu-i nimic mi-am spus, spectacolul cu delfini va fi cireasa de pe tort... dupa 30 de minute aveam sa realizez ca a fost de fapt bomboana de pe coliva. 3 delfini adusi tocmai din China, pe niste costuri exorbitante, 350 de mii de euro, au facut 3 salturi mari si late. O tipa, trecuta de prima tinerete, cu o voce stridenta nu facea decat sa se planga de faptul ca e ragusita si nu poate sa vorbeasca... nu stiu daca era vreun turist interesat de acest aspect. Dupa nici 15 minute spectacolul s-a terminat la fel de fad precum a inceput. Cei 350 de mii, sau 35 de lei pentru cei familiarizati mai bine cu leii noi... s-au dus pe Apa Sambetei.
Am sa incerc undeva pe saptamana viitoare sa scanez cateva fotografii din Loro Parc... in paralel am sa postez cateva si de la delfinariu din Constanta.

4 comentarii:

Ioana spunea...

intr-un mod la fel de dureros am facut si eu comparatia unei gradini zoologice (in Singapore) cu cea de la noi: la noi, animalele (dupa ce ca sunt putine) sunt obligate sa stea in niste custi mult prea mici pt ele; chiar iti vine sa pleci ca ti se face mult prea mila de ele

acolo (in Singapore), in cea mai mare parte au spatii mari in care se pot plimba...si de cele mai multe ori nu sunt garduri efective, ci doar santuri mari (uneori si cu apa, pt pisicile alea mai mari-lei/tigri - mai tematoare de apa), iar cangurii aveau 1 intreg parc numai al lor, de te mai trezeai din cand in cand cu un cangur sarind pe langa tine

singurele animale de care chiar mi-a fost mila erau ursii polari...saracii, aveau ei o pestera cu aer conditionat, si piscina cu apa f rece, dar temperatura exterioara este de in 90% din an peste 30 de grade

Stelian Muscalu spunea...

in Romania animalele sunt tratate cu o maxim a lipsa de respect.... de fapt ce spun eu de animale... ca se intampla la fel si cu oamenii. Trebuie sa luptam impreuna sa incercam sa schimbam intr-o prima faza mentalitatile ca apoi sa reusim sa schimbam aceasta stare de fapt

che spunea...

Ar fi grozav sa intalnesti in microrezervatie si alte animale pe langa tapul de delta :).
Dar in ce priveste show'rile cu animale "salbatice", acestea sunt o atrocitate care intr-o lume civilizata nu si-ar avea locul. Stiind tratamentele infernale care li se aplica inca din copilarie animalelor folosite, gasesc show'rile cu animale la fel de distractive ca o vizita la morga.
Nu stim ce se petrece nici cu vecinii de apartament, evident suntem total ignoranti in ce priveste emotiile altei specii. S-a vazut, s-a filmat, s-a dovedit: puii de elefant se arunca la pamant si plang cu lacrimi atunci cand sunt separati de mama lor. Emotiile exprimate de acesti pui au corespondente cat se poate de umane: spaima, deznadejdea, tristetea. Si totusi elefantii, si multe alte specii minunate sunt torturate infiorator cu scopul final de a distra oamenii. Vezi circul Ringlings... copilul meu stie ca nu are nici un motiv sa ii aplaude pe oamenii astia.
Specia umana este total dependenta de animale, pentru hrana, haine, incaltaminte, companie si experimente stiintifice. Cireasa pe tort (sau bomboana pe coliva), milioane de animale sunt torturate ca sa ne distreze. In China numai unul din sase delfini supravietuieste dresurii.
Sotia unui bun prieten a lucrat multi ani pentru delfinariul din Constanta; pentru un biolog pasionat un astfel de job nu este tocmai culmea fericirii in viata...
Si a-propos tot de China care vinde delfini dresati:
http://news.ninemsn.com.au/world/7942862/bear-forced-to-ride-motorbike-on-highwire

Stelian Muscalu spunea...

che - m-a intristat mesajul tau. Imi deschide ochii asupra unei alte perspective :-(