marți, 3 august 2010

Brandul de ţară ... covorul sub care ascundem mizeria din Romania II

România se rebrenduieşte de la un an la altul. Fac o paranteză fiindcă exact în acest moment mă gândesc la Coca Cola. Un brand care a luat fiinţă în 1886, lăsaţi calculatoarele jos, vă spun eu... 124 de ani vechime. Chiar dacă s-a mai croşetat pe marginea lui, lucru firesc într-un secol de istorie, Coca-Cola a rămas Coca-Cola.

Ce se întâmplă în România? Aici lucrurile stau totalmente diferit. Practic noi am avut tot atâtea branduri câte culori politice s-au succedat la guvernare... fără niciun rezultat.

În 1995 a apărut "Eterna şi fascinanta Românie" care costat fascinanta sumă de 5,97 milioane de dolari şi care a iscat un scandal monstru legat de tipărirea posterelor cu noua imagine a României. În 2001, Dan Matei Aghaton, ministrul turismului de la acea vreme lansa Dracula Park. Celebrul plan a rămas în memoria românilor mai mult pentru că a ajuns pe masa DNA-ului, decât pentru capacitatea sa de a promova România.

La 3 ani distanţă, în 2004, constatăm că România este mereu surprinzătoare. Acest proiect a costat 2 milioane de dolari şi nu mai surprinde pe nimeni că nu a avut niciun efect.

În 2007, anul intergrării în Uniunea Europeană se deschid graniţele aşa că Românii ajung în Europa. Suma alocată: 7,9 milioane de euro.

În cele din urmă apare un nou concept Romania - The Land of Choice. Elena Udrea este la a doua încercare de branduire a ţării, pentru că pe 1 mai 2009 tot ea, în calitate de ministru al turismului, a lansat un imn compus de Marius Moga. S-a dorit ca melodia să ajungă un hit şi să fie fredonată de milioane de turişti din lumea intreagă. Cântecul a costat 10.000 de euro, însă nimeni nu mai ştie nici măcar primul vers, iar campania a costat 1,5 milioane de euro..

Total peste 16 milioane de euro.

Probabil dacă la anu' mai apare o iniţiativă de acest gen, ministrul Udrea ne va face "cadou" un nou brand de ţară... şi uite aşa milioanele de euro pleacă în excursie, în fiecare an, de la bugetul de stat la băieţii deştepţi ... de această dată din turism. Nu am o extraordinară cultură economică, dar bunul simţ (mă scuzaţi pentru termenii abstracţi) îmi spune că un brand se consolidează în ani... şi nu prin campanii media ci prin realităţile de la faţa locului. Eu nu am băut niciodată o coca cola fiindca am văzut o reclamă sau fiindcă am auzit un spot, am băut-o fiindcă mi-a plăcut. În cazul nostru nu prin imaginile photoshopate, aranjate, colorate care urmează să umple paginile ziarelor din străinătate şi nici prin clipurile frumos regizate dar departe de realitate nu facem noi brandul mare. Imaginea României este alta. Iar ea se poate schimba prin investitţii nu în brand ci în calitatea serviciilor, în calitatea infrastructurii ... până la urma şi în calitatea oamenilor. Citeam zilele trecute pe un blog cum un grup de turişi au fost luaţi la bătaie pe o terasă din România (pentru curioşi terasa Tia din Eforie Nord) fără ca poliţia să poată face ceva în acest sens. Asta este România... şi poate reuşim să înţelegem acest lucru şi începem să o promovăm ca pe o destinaţie plină de adrenalină. Lăsând gluma la o parte... nu suntem în măsură nici măcar să ne gândim la un brand. Mai avem mulţi paşi până la acel moment. Trebuie ma întâi să ne civilizăm. Civilizându-ne probabil va creşte şi calitatea serviciilor turistice, trebuie să construim o infrastructură rutieră şi nu în cele din urmă trebuie să combatem corupţia (poliţia din Eforie Nord nu a intervenit) şi abia după ce vor fi parcurşi aceşti paşi putem să ne gândim la un brand de ţară. Până nu vom face acest lucruri... brandul de ţară va fi covorul sub care ascundem mizeria din România.

2 comentarii:

Adina spunea...

Astazi am fost la Balea lac cu un francez. Pacat de privelistea minunata fiindca peste tot erau gunoaie, pet-uri si era plin de caini.Am facut 60 de km in 2 ore si nu din cauza traficului ci din cauza gropilor, am asteptat 40 de minute pentru o friptura iar la toaleta restaurantului a trebuit sa platim 2 lei de persoana cu toate ca eram clientii localului. La Vidraru ni s-a sugerat sa folosim tunelul (!)dar sa fim atenti la masini fiindca nu este nici o toaleta. Am gasit o benzinarie 50 de km mai departe tot dupa ce am strabatut un drum numai gropi. Nici nu am stiut cum sa-i explic situatia. Pacat de priveliste, de toate aceste daruri naturale pe care nu stim sa le folosim in favoarea noastra iar cine indrazneste sa vina o data nu-si mai doreste sa repete experienta.

Mariko spunea...

Cineva spunea odata, cu multa amaraciune, fiind roman,:"Romania e o tara frumoasa, pacat ca e locuita".Este vorba de un profesor de geografie care a colindat mai multe tari si care a fost pus de multe ori in situatii stanjenitoare pentru simplul fapt ca e roman. Cu siguranta acele momente i s-au intiparit in minte intr-atat incat sa spuna...M-am simtit si eu la randul meu destul de rau, dar asta-i realitatea...